Klager og aktindsigt

Hovedstadens Beredskab skal bidrage til at gøre hovedstadsområdet trygt og sikkert, og vi ønsker at yde borgerne den bedst mulige service.

Vi stræber hele tiden efter at blive bedre, hvorfor vi betragter alle klager som noget, vi kan lære af. Heldigvis er der kun få klager over Hovedstadens Beredskab. De klager, vi får, tager vi naturligvis meget seriøst, således at vi kan forebygge at samme fejl gentages. Blandt andet sørger vi for, at klager bliver gennemgået med personalet og inkorporeret i deres løbende træning og efteruddannelse.

Sådan klager du

Hvis du ikke mener, at du har fået en ordentlig behandling i forbindelse med din kontakt med Hovedstadens Beredskab kan du rette din klage til:

Hovedstadens Beredskab
Bag Rådhuset 3
1550 København V
hbr@hbr.dk 

Hvis din henvendelse rejser spørgsmål, som skal besvares, kan du normalt forvente svar inden for 10 dage fra den dag, vi har modtaget din henvendelse.  Det kan dog tage længere tid afhængigt af, om henvendelsen giver anledning til, at sagen skal undersøges nærmere.

Hvis der er særlige regler for svarfrister, vil disse naturligvis blive overholdt.

Skulle det vise sig, at vi ikke er de rette til at behandle klagen, vil vi vejlede dig om, hvordan du kommer videre med sagen.

Klager du på vegne af en anden

Klager du på vegne af en anden person, skal han eller hun udfylde en fuldmagt. Fuldmagten skal afleveres/sendes med original underskrift til Hovedstadens Beredskab sammen med klagen. Du kan også sende fuldmagten elektronisk via en sikker mail, fx via din digitale postkasse, som findes på borger.dk.

Hent og udskriv fuldmagt til partsrepræsentation

Vejledningspligt

Skulle det vise sig, at vi ikke er de rette myndighed til at behandle klagen, vil vi vejlede dig om, hvordan du kommer videre med sagen eller videresende til rette myndighed.

Klager vedrørende sundhedsfaglig behandling – ambulance

Drejer din klage sig om den sundhedsfaglige behandling i forbindelse med ambulancekørsel, eller din samtale med den sundhedsfaglige medarbejder da du ringede 112, skal du henvende dig til Region Hovedstaden.

Se klagevejledning på Region Hovedstadens hjemmeside

Krav om erstatning efter sundhedsfaglig behandling

Hvis du ved undersøgelse, behandling m.v. i forbindelse med ambulancekørsel har fået en skade og vil søge erstatning, skal du kontakte:

Patienterstatningen

Hvis du ønsker aktindsigt

Du har som borger ret til at se de dokumenter, der indgår i sagsbehandlingen i Hovedstadens Beredskab i overensstemmelse med reglerne i offentlighedsloven. Ved henvendelse om aktindsigt skal du angive de dokumenter eller den sag, du ønsker aktindsigt i.

Hvis du er part i en sag i Hovedstadens Beredskab, har du ret til at se dokumenter i videre omfang end andre efter reglerne i forvaltningsloven. Ved henvendelse skal du angive de dokumenter eller den sag, du ønsker aktindsigt i.

Hovedstadens Beredskab skal inden 7 arbejdsdage efter modtagelse af din anmodning give eller afslå aktindsigt, eller give dig en begrundet meddelelse om, hvornår du kan forvente en afgørelse. Dog tilstræbes det, at ukomplicerede aktindsigtssager færdigbehandles i løbet af 1 – 2 arbejdsdage.

Ret til indsigt mv. efter persondataloven

Persondataloven gælder for al behandling af personoplysninger, som sker helt eller delvist ved hjælp af IT, samt for oplysninger i manuelle registre.

Formålet med loven er blandt andet at skabe åbenhed omkring behandlingen af oplysninger. Efter loven har du som borger, hvis der er registreret oplysninger om dig, en række rettigheder vedrørende oplysningspligt, indsigtsret, indsigelsesret over for behandlinger samt ret til berigtigelse, sletning eller blokering af urigtige oplysninger.

Send som krypteret e-post

Du kan sende din klage som krypteret og signeret e-post med digital signatur til Hovedstadens Beredskab.

Læs mere her >>