112 App’en – en god hjælp

Med 112 app’en kan du starte et opkald til alarmcentralen og samtidig sende din position. Alarmcentralen kan se, hvor du ringer fra, og hjælpen kan sendes frem - hurtigt og sikkert.

I en hektisk nødsituation kan det nogle gange være vanskeligt at oplyse den præcise adresse. Hvis du f.eks. står på gaden eller i en park, kan du være i tvivl om, hvilken adresse du skal give til alarmcentralen. Ved aktiviteter hvor du er langt fra en egentlig adresse, f.eks mountainbikekørsel i en skov eller arbejde på en mark, kan 112-app’en være afgørende for om hjælpen kommer hurtigt frem! Men med 112 app’en kan alarmcentralen se din præcise placering, og dermed afgøre hvor hjælpen skal sendes hen.

Du skal have en smartphone for at kunne bruge 112 app’en. App’en erstatter ikke et opkald til alarmcentralen, men er et supplement til smartphonebrugere. Hvis du ikke har en smartphone, skal du som hidtil ringe 1-1-2 og forklare alarmcentralen, hvor du befinder dig i forbindelse med en ulykke.

Hovedstadens Beredskab driver alarmcentralen for Storkøbenhavn og har været med til at udvikle 112 app’en sammen med Geodatastyrelsen i Miljøministeriet og politiet. Udgifterne til 112 app’en er finansieret af Trygfonden.

Du kan downloade 112 app’en her

Læs mere om 112 app’en