Illustration af en rød ballon med "112" skrevet på

112 App’en – en god hjælp

Med 112 app’en kan du starte et opkald til alarmcentralen og samtidig sende din position. Alarmcentralen kan se, hvor du ringer fra, og hjælpen kan sendes frem - hurtigt og sikkert.

I en hektisk nødsituation kan det nogle gange være vanskeligt at oplyse den præcise adresse. Hvis du f.eks. står på gaden eller i en park, kan du være i tvivl om, hvilken adresse du skal give til alarmcentralen. Ved aktiviteter hvor du er langt fra en egentlig adresse, f.eks mountainbikekørsel i en skov eller arbejde på en mark, kan 112-app’en være afgørende for om hjælpen kommer hurtigt frem! Men med 112 app’en kan alarmcentralen se din præcise placering, og dermed afgøre hvor hjælpen skal sendes hen.

Du skal have en smartphone for at kunne bruge 112 app’en. App’en erstatter ikke et opkald til alarmcentralen, men er et supplement til smartphonebrugere. Hvis du ikke har en smartphone, skal du som hidtil ringe 1-1-2 og forklare alarmcentralen, hvor du befinder dig i forbindelse med en ulykke.

Hovedstadens Beredskab driver alarmcentralen for Storkøbenhavn og har været med til at udvikle 112 app’en sammen med Geodatastyrelsen i Miljøministeriet og politiet. Udgifterne til 112 app’en er finansieret af Trygfonden.

Du kan downloade 112 app’en her >>

Læs mere om 112 app’en >>

BEMÆRK! 112 app’en udfases fra årsskiftet

Fra årsskiftet 2019/2020 sender alle telefoner med Android eller IOS styresystemer automatisk deres position til 112-Alarmcentralen. Det er Hovedstadens Beredskabs IT-afdeling, der har stået for udviklingen af funktionen, som benævnes AML (Avanced Mobile Location). Det betyder, at 112 app’en langsomt bliver udfaset.

Læs mere om den nye AML funktion: ‘Ny teknologi sparer vigtig tid’ >>