Alarmcentraloperatør taler med borger.

Det er alarmcentralen…!

Sådan lyder svaret de næsten 300.000 gange om året, 112-telefonen ringer på Hovedstadens Beredskabs alarmcentral i Valby.

På mandag er det den europæiske 112-dag, hvor der sættes fokus på det internationale alarmnummer.

Det er en kæmpe fordel for borgerne i EU, at der kun er ét alarmnummer, så man kun skal huske ét nummer, når der opstår brande og ulykker.

På vores alarmcentral har alle medarbejderne en baggrund som ambulance- eller brandfolk. Det er derfor en erfaren person, du får i røret – en person der kan skabe ro og tryghed i en sikkert stresset situation. Opkaldene til alarmcentralen er utroligt forskellige og vedrører hjælp fra enten brand, ambulance eller politi.

Læs mere om Alarmcentralen >>

Du skal ringe 112, hvis der er behov for akut hjælp med udrykning.
Ved ikke-akutte hændelser, kan du kontakte politiet på 114 eller region Hovedstadens akuttelefon 1813.  

Se hvordan du ringer 112 i filmen her til højre >>

Hent 112 App’en

De fleste, der ringer 112, ved præcist hvor de er, og kan opgive en adresse.
Vi oplever desværre opkald, hvor borgeren har svært ved at fortælle, præcist hvor de befinder sig. Vi forsøger selvfølgelig altid at hjælpe og bruger en række støtteværktøjer, men vi kan ikke automatisk se, hvor du befinder dig.
Derfor opfordrer vi til, at du henter 112-app’en til din telefon.

Læs mere om 112-app’en >>

European Emergency Number 112:
#humansof112